IPL — различия между версиями

Материал из GTAModding.ru
Перейти к: навигация, поиск
(VNOD)
(TCYC)
Строка 480: Строка 480:
  
 
===TCYC===
 
===TCYC===
Creates black sky if you enter the zone. Also exists for all towns in countryside. Probably custom weather?
+
Создаётся чёрное облако если вы входите в зону. Так же оно существует во всех городах сельской местности. Вероятно ли обычная погода?
  
''San Andreas format''
+
''San Andreas формат''
 
  X1, Y1, Z1, X2, Y2, Z2, ?, ?, ?, ?, ?
 
  X1, Y1, Z1, X2, Y2, Z2, ?, ?, ?, ?, ?
  

Версия 05:44, 14 августа 2010

GlobeLang.png Эта статья требует полного или частичного перевода.
Часть этой статьи написана на иностранном языке. Если вы знаете его, пожалуйста, помогите с ее переводом на русский язык.

Файлы Item PLacement предназначены для расстановки объектов на игровой карте, а также определяют зоны, пути, гаражи, маркеры интерьеров и многое другое. IPL файлы можно легко открыть в любом текстовом редакторе, например в Блокноте.

Содержание

Структура

Файлы .ipl разделены на много секций. Каждая секция начинается и идентификатора секции и заканчивается ключевым словом end.

Пример:

inst
...
end

INST

Расположение и свойства статических и динамических (object.dat) объектов карты.

Формат GTA3:

id, name, x, y, z, sx, sy, sz, rx, ry, rz, rw

Формат GTAVC:

id, name, int, x, y, z, sx, sy, sz, rx, ry, rz, rw

Формат GTASA:

id, name, int, x, y, z, rx, ry, rz, rw, lod
ID
Уникальный идентификатор объекта. Должен соответствовать идентификатору в IDE файле (целое число).
Name
Обычно имя .dff файл модели, без расширения. (строка)
int
Номер интерьера; ноль для внешнего мира. (целое)
x, y, z
Координаты объекта. (числа с точкой)
sx, sy, sz
Скайлинг объекта, масштабируется только сама модель, модель коллизии не масштабируется! (числа с точкой)
rx, ry, rz, rw
Ротация объекта. Определяется как кватернион, для перевода в Эйлеровы углы необходимы довольно сложные математические вычисления. Чтобы редактировать эти параметры будет легче воспользоваться редактором карты.
lod
Только в San Andreas. Это номер строки в текущем IPL файле для LODа, принадлежащего этой модели. Первый объект прописанный в IPL это строка «0», второй объект – «1» и так далее… Значение «-1» означает что LOD не используется (целое число).

CULL

Тут создаются зоны без дождя, зоны без воды, ТВ-экраны, карты отражений.
Формат GTA3 и VC:

x1, y1, z1, x2, y2, z2, x3, y3, z3, flag, 0
x2, y2, z2
нижний левый угол
x3, y3, z3
верхний правый угол

Формат SA 1:

centerX, centerY, centerZ, 0 (some kind of rotation), Ywidth, bottomZ, Xwidth, 0 (some kind of rotation), topZ, Flag, Flag 2

Формат SA 2:

centerX, centerY, centerZ, 0 (some kind of rotation), Ywidth, bottomZ, Xwidth, 0 (some kind of rotation), topZ, Flag, Vx, Vy, Vz, Cm

Границы Cull зон точно соотвествуют мировым координатам.
Флаги:
1 Camera close in into player using closest third-person view camera mode, does not close in if in first person or cinematic mode, camera mode cannot be changed while in the zone
2 camera remotely placed outside the zone, no control of camera, camera mode cannot be changed while in the zone
4 Unknown
8 зона без дождя
4096 5-star military zone

PATH

Пути педов, автомобилей и лодок. Используется только в GTA VC. В GTA3 пути прописывались в IDE файлах. В GTA SA - в файлах **nodes.dat, которые лежат внутри gta3.img. Существует много программ для редактирования путей, например Ked.

GRGE

Тут создаются гаражи для дальнейшего использования в main.scm. Используется только в San Andreas.
Только SA:

X1, Y1, Z1, frontX, frontY, X2, Y2, Z2, Door, Type, Name
X1, Y1, Z1
нижний левый передний угол
frontX, frontY
нижний правый передний угол
X2, Y2, Z2
верхний левый задний
Door
Тип дверей
Type
Тип гаража
Name
Используется для редактирования гаражей через SCM

ENEX

Данная секция отвечает за создание соединений между интерьерами и внешним игровым пространством.

только SA:

X1, Y1, Z1, ROT, W1, W2, C8, X2, Y2, Z2, Rot2, Int, Flag, Name, Sky, I2, Time On, Time Off
X1, Y1, Z1
месторасположение входа
ROT
Поворот
W1
X радиус входа
W2
Y радиус входа
C8
постоянно 8
X2, Y2, Z2
местоположение выхода
Rot2
вращение выхода в градусах
Int
номер целевого интерьера
Flag
тип маркера
Name
Название интерьера
Sky
изменение цвета неба
I2
неизвестный параметр выраженный целым числом, возможно связано с погодой
Time On
время включения действия маркера
Time Off
время отключения действия маркера


San Andreas Enex Flags

Flag Name Description
1 unknown interior Only used for interior markers
2 unknown pairing Used mostly for interior markers; also Big Ear & LS Skyscraper
4 Create linked pair Pair with unflagged mate during new game start
8 Reward interior Sets flag 0010 on pair mate when used
16 Used reward entrance Set by accessing reward interior
32 Cars and aircraft Enable for cars and aircraft
64 Bikes and motorcycles Enable for bikes and motorcycles
128 Disable on foot No foot traffic. Use for cars and/or bikes only
256 Accept NPC group Group members accepted at destination of pair (passengers stripped)
512 Food date flag Set and cleared by food date (cut-scene related)
1024 unknown burglary Set on Bayside and Temporary Burglary doors
2048 Disable exit Player can enter but cannot exit a two-way pair
4096 Burglary access Enabled and disabled during Burglary
8192 Entered without exit Set by Entrance, Cleared by Exit; Applies to one side of a two
16384 Enable access Enabled by default; often cleared by scripts
32768 Delete enex Enex is deleted when used

San Andreas Enex Sky Colors

Sky Color Descriptions
0 blue sky
1 white fading to black
2 Black with yellow lights.
3 same as 1
4 same as 2
5 white fading to purple fading to black with yellow lights
6 white fading to black with yellow lights.
7 white fading to green fading to black with yellow light (probably clouds)
8 same as 6
9 same as 6
10 same as 2
11 Purple (gay) retarded shadows not much sight.
12 same as 6
13 same as 6
14 same as 7 only green is ocean blue
15 same as 6
16 same as 2.....
17 Nightly Mist
18 Blue fading yellow (sunrise i think)
19 Blue air with white clouds
20 darker blue air with lightblue clouds
21 Darker Blue air with white clouds
22 Orange with white clouds
23 Orange fading gray with orange clouds (weird)
24 this is red fading PURPLE with no seeing rang that you can't even see yourself
25 Dark Purple to grey with nice sun reflection
27 same as 19
28 the best one: big sun white clouds and blue air
29 Blue air white clouds HUGE SUN
30 Orange with dark orange clouds

PICK

This creates permanent weapon pickups. Rockstar only used this to create fire extinguisher pickups at fast food restaurants.

San Andreas format

Weapon ID, X, Y, Z

San Andreas Pick Weapon IDs

ID Weapon Name Ammo
4 Brass Knuckles -
5 Nightstick -
6 Knife -
7 *Nothing* -
8 *Nothing* -
9 Golf Club -
10 Bat -
11 Shovel -
12 Pool Cue -
13 Katana -
14 Chainsaw -
15 Molotov 8
16 Grenades 8
17 Satchels 5
18 9mm Pistol 30
19 Silenced 9mm 10
20 Desert Eagle 10
21 Shotgun 15
22 SPAS Shotgun 10
23 Tec 9 60
24 Micro SMG 60
25 MP5 60
26 AK47 80
27 M4 80
28 Country Rifle 20
29 Sniper Rifle 10
30 *Nothing* -
31 Flamethrower 100
32 Minigun 500
33 Large Purple Dildo -
34 Small White Dildo -
35 Large White Vibrator -
36 Small Black Vibrator -
37 Flowers -
38 Cane -
39 Ringbox -
40 Necklace Box -
41 Cellphone -
42 *Nothing* -
43 Teargas 8
44 Minigun (Duplicate) 500
45 SPAS Shotgun (Duplicate) 10
46 Rocket Launcher 4
47 Heat Seeking Rocket Launcher 3
48 Detonator -
49 Spray can 500
50 Fire Extinguisher 500
51 Camera 36
52 Nightvision Goggles -
53 Infrared Goggles -
54 Jetpack -
55 Parachute -

JUMP

Creates a Unique Stunt Jump based on the minimum and maximum coordinates for the starting and landing zones. This format conforms with the encoding provided by opcode 0814.

San Andreas format

startXmin, startYmin, startZmin, startXmax, startYmax, startZmax, landXmin, landYmin, landZmin, 
landXmax, landYmax, landZmax, camX, camY, camZ, reward

TCYC

Создаётся чёрное облако если вы входите в зону. Так же оно существует во всех городах сельской местности. Вероятно ли обычная погода?

San Andreas формат

X1, Y1, Z1, X2, Y2, Z2, ?, ?, ?, ?, ?

AUZO

This creates an audio if you enter the zone.

San Andreas format type 1

Name, ID, Switch, X1, Y1, Z1, X2, Y2, Z2
Name
Name of the zone
ID
Sound played in this zone
Switch
Makes it always on or always off. Can be forced using the main.scm using opcode 0917

San Andreas format type 2

Name, ID, Switch, X, Y, Z, Volume
Name
Name of the zone
ID
Sound played in this zone
Switch
Makes it always on or always off. Can be forced using the main.scm using opcode 0917
Volume
The distance the sound will be heard

San Andreas Auzo Audio IDs

ID What sound it plays Description of sound in the unmodified audio streams
4 Ambience track 9 St Mark's violin music
5 Ambience track 6 Beach party bkgd song
8 Ambience track 31 Unused loud hum
10 Ambience track 5 Awards ceremony music
12 Ambience track 34 Loud hum heard on ships
13 Ambience track 23 Low Rider Challenge bkgd song
15 Ambience track 30 Static sound heard on military bases
17 Ambience track 12 Casino bkgd medley
19 Ambience track 4 Quiet hum heard in Area 69
20 Ambience track 2 Fan-like clicking heard in Abattoir
21 Ambience track 1 Quiet hum heard in 24-7s
23 Ambience track 14 Loud hum heard in Dam interior
24 Ambience track 25 Racing sounds heard in ITB lobby
25 Ambience track 24 Quiet hum heard in Planning Dept
26 Ambience track 20 Quiet hum heard in safe houses
28 Ambience track 13 Dance Club bkgd medley
29 Ambience track 13 Dance Club bkgd medley
30 Favorite Radio Station Stream or User Tracks Player
34 Ambience track 28 Pleasure Domes bkgd medley
36 Ambience track 21 Loud hum heard in Jet interior
37 Ambience track 10 Muzak-type bkgd heard in unused diner interiors
39 Ambience track 29 Quiet hum heard in police stations
41 Ambience track 35 Stadium event bkgd medley
44 Ambience track 18 Fast Food Joint bkgd sounds
48 Ambience track 3 Ammunation PA loop
50 Ambience track 39 Quiet hum heard in warehouses
51 Ambience track 22 Very loud hum heard in cargo plane?
52 Radio stream CH Playback FM
53 Radio stream CO K-ROSE
54 Radio stream CR KDST
55 Radio stream DS Bounce FM
56 Radio stream HC SFUR
57 Radio stream MH Radio Los Santos
58 Radio stream MR Radio X
59 Radio stream NJ CSR
60 Radio stream RE K-JAH West
61 Radio stream RG MasterSounds
62 Radio stream TK WCTR
64 Ambience track 17 Unused quiet hum
66 Ambience track 36 Strip Club bkgd medley
67 Ambience track 37 Unused bkgd medley

Notes: Any ID value from 0-70 inclusive not listed above generated no background sound.
Audio 4 type two only
Audios 5, 10, 12, and 13 disabled by default, can be re-enabled

MULT

San Andreas and GTA4 only

In San Andreas, this was never used in the game. This section is currently unknown and may never be known; it is ignored by the game.

CARS

Only used in San Andreas, this creates permanent parked vehicles around the state. This section is similar to the opcode 014B, the only difference to the opcode is that an IPL-Spawned car got an check if another car is already parked in an specific radius at this position. Rockstar used it only in binary IPLs but it can also be used in regular IPLs.

San Andreas format

X, Y, Z, angle, car id, primary color, secondary color, force_spawn, 
alarm_probability, door_lock_probability, unknown (word), unknown (word)

Angle is in radian units: degrees/~57.2958
Car ID can be random: -1
Vehicles spawn more reliably if force_spawn is true: 1

OCCL

This creates occlusion boxes around Vice City and San Andreas.

Vice City and San Andreas format

direct mid x, direct mid y, bottom height z, width x, width y, height from bottom height to top, 
rotation

ZONE

Although technically an IPL section, this is usually only used in zone files (extension .zon).

BLOK

GTA4 only

VNOD

GTA 4 Only

LINK

GTA4 only

MLO+

GTA4 only

RTFX

GTA4 only

LODM

GTA4 only

SLOW

GTA4 only

2DFX

GTA4 only